/
Blog

Ladíme hydrofoil na wingfoiling- update

29.05.

V tomto článku sa rozpíšem o nastavení hydrofoilu, čo ovplyvňuje jazdné vlastnosti a povieme si základné pojmy v tvare krídiel. Keďže v tomto ohľade panuje množstvo nejasností a každý výrobca uvádza iné údaje. Preberieme z čoho sa hydrofoil skladá a aký bude ideálny setup pre začínajúcich wingfoil jazdcov, ale aj pre skúsenejších riderov.

4 hlavné časti hydrofoilu

Masť

Noha na ktorej stojíte. Môže byť z hliníka alebo z karbónu. Dĺžka mastu vhodná na wingfoiling je 70-95 cm. Ideálna dĺžka pre začiatočníkov a pokročilých na „naše“ bežné podmienky je 70-85 cm. Dĺžka 80-95 vhodná pre skúsených jazdcov, alebo na rozbúrenú hladinu. 95+ na wing sa používa minimálne, väčšinou ju vidíme u pretekárov, alebo u performance jazdcov. Takto dlhá masť nie je tak stabilná ako kratšia verzia. Veľký problém u karbón mastov je aj tuhosť. Preto kvalitné tuhé karbónové masty vážia skoro rovnako ako hliníkové. Karbónový masť, ale prináša menší odpor, pretože sú spravidla tenšie a tiež rýchlejšie reakcie na podmety jazdca.

Fuselage

Teda trup, ktorý namontujete na masť a na jeho konce naskrutkujete predné krídlo a zadné krídlo. Môže byť vyrobená z hliníka alebo z karbónu. U karbónových hydrofoilov je niekedy masť a fuselage pevne spojený a nemožno ho rozobrať. Je to kvôli zvýšeniu tuhosti a zníženiu váhy. Dĺžka fuselage zásadne ovplyvňuje stabilitu a jazdné vlastnosti foilu. Čím dlhší fuselage tým je let pokojnejší a lepšie kontrolovateľný. Čím je fuselage kratší, tým je foil ovládateľnejší, točivejší a ľahšie sa pumpuje doskou pri vzlete. Ideálna dĺžka fuselage pre začiatočníkov je 70cm. Skúsenejší jazdci môžu jazdiť fuselage s dĺžkou 60-65cm, experti siahnu po 55-64 cm dlhej fuselage. Na windsurfing foiling je vhodná dĺžka fuselage 75-90 cm.

Front Wing

Teda predné krídlo. Pre vztlak najdôležitejšia časť foilu. Spravidla je predné krídlo vyrobené z karbónu. Žiadny iný materiál by nevydržal obrovský tlak pri jazde. Tu by som sa zmienil o terminológii predných krídiel. Toto vysvetlenie vám pomôže pochopiť základné elementy designu predných krídiel a prečo každý výrobca má niekoľko rôznych tvarov vo svojej ponuke. Pri predných krídlach sa pri výbere zamerajme na ich kľúčové vlastnosti, ktoré určujú ako sa krídlo bude správať. Konkrétne na tieto:

  • Span – rozpätie krídla, alebo tiež dĺžka krídla od jedného konca k druhému. Parameter, ktorý zásadne ovplyvňuje vztlak foilu, čím väčšie rozpätie, tým väčší vztlak.
  • Chord - je šírka foilu, (90 stupňov k rozpätiu) uvádza sa v najširšom mieste foilu, teda pri uchytení k fuselage.
  • Mean average chord - ako už názov napovedá, jedná sa o priemernú šírku foilu v celom rozpätí. Údaj, ktorý zásadne ovplyvňuje rýchlosť foilu a zároveň stall speed (rýchlosť v ktorej sa foil prepadne z levitácie) Čím menší je avarage chord, tým je foil rýchlejší, čím väčší, tým viac odpúšťa a je vhodný pre začiatočníkov. Rozpätie krídla keď vydelíme mean avarge chord, tak dostaneme Aspect Ratio. Údaj, ktorý delí foily na high/mit/low aspect foily.
  • Thickness - hrúbka foilu
  • Foil section – pojem ktorý uvádza tvar foilu, alebo aj kde v akej časti je foil najhrubší. Keď sa pozriete na nábežnú hranu (prednú) časť foilu. Či je predná časť ostrá, alebo veľmi zaguľatená, alebo tiež kde sa nachádza najhrubšia časť foilu. Toto najviac ovplyvňuje vztlak foilu a napovie vám, kedy foil stratí vztlak. Pokiaľ je táto časť posunutá veľmi dopredu = väčší vztlak, menší stall speed a pomalší foil vhodný pre začiatočníkov.
  • Camber - zaoblenie foil krídla, čím väčší camber, tým väčší vztlak, ale aj väčší odpor a pomalšia jazda.
  • Area - plocha foilu, základný údaj udávaný väčšinou výrobcov, väčšina ľudí sa orientuje podľa tohto údaja, ale tento údaj môže byť trochu zavádzajúci, pretože všetky pojmy, ktoré sú uvedené vyššie ovplyvňujú jazdné vlastnosti foilu. Napr. je možné mať predné krídlo s menšou plochou, ktoré produkuje väčší vztlak ako naopak plochou väčšie krídlo, pokiaľ údaj o hrúbke a camber foilu sú väčšie.

Preto odporúčam vždy sa poradiť so skúseným jazdcom, či predajcom, aký foil vybrať. Ďalšou možnosťou je poriadne naštudovať popis predných krídiel, na stránkach výrobcu, ktorý by vám mal pomôcť s výberom. Všeobecne sa pre začínajúcich jazdcov dá povedať, že LOW, alebo MID aspoect predné krídlo s väčšou hrúbkou a väčšou šírkou (chord) je vhodnejšie. Pri takomto foile sa dá potom odporučiť podľa váhy jazdca do 80 kg – 1200-1500 cm2, do 90 kg – 1700 cm2, do 100 kg – 2000 cm2, 100 kg a viac 2500 cm2. vetra, tým je vhodnejšia väčšia plocha krídla.

  • Low aspect 4 - 6,8 aspect ratio
  • Mid aspect 7 - 8,5 aspect ratio
  • High Aspect 8,5 + aspect ratio
Chord vs Span

Back wing

Zadné krídlo je vždy menšie a ovplyvňuje stabilitu v levitácii. Rozmer zadného krídla, (keď sa predáva foil ako kompletný set) je vhodne zvolená v závislosti na veľkosti predného krídla. Pokiaľ chcete zásadne zmeniť jazdné vlastnosti, bez kúpy nového predného krídla, vždy sa oplatí zmeniť zadné krídlo. U zadných krídiel sú dôležité parametre rovnako ako u predných krídiel, len sú vyrobené odlišne, negenerujú vztlak zo spodu, ale naopak z vrchnej časti. Niektoré krídla majú takzvané winglets (zahnuté konce), ktoré podporujú jazdu rovno. Tu platí pravidlo, čím menšie krídlo, tým menší vztlak predného krídla, menšia stabilita, väčšia rýchlosť, lepšia točivosť. Väčšie krídelko rovná sa väčšia stabilita, skorší vzlet do levitácie, menšia rýchlosť a horšia točivosť.

V ZÁVISLOSTI NA VÝROBCOVIA SÚ TREBA ĎALŠIE SÚČASTI

  • baseplate (mounting plate) – niektoré foily (predovšetkým tie carbonové) majú ukončenie mastu, ktorým sa montuje foil k doske napevno. Alu masty sú spravidla rozmontovateľné. Výhodou je nižšia cena samotného mastu, pokiaľ chcete zmeniť jeho dĺžku.
  • skrutky a matky – u väčšiny hydrofoilov sú priložené matky a skrutky na pripojenie foilu k doske. To samozrejme neplatí pri windsurf foiloch so systémom Deep (Foil) Tuttle box.
  • skrutky na montáž fuselage a krídiel.
  • Shims - čiže podložky pod zadné krídlo. Využívané hlavne pri windsurfing foilingu. Na nastavenie vztlaku, ktorý produkuje zadné krídlo. Pri wingfoilingu sa veľmi nevyužívajú, pretože sa dá vztlak doladiť polohou mastu, alebo polohou postavenia.
Podložky k foilu Duotone

Základné nastavenie foilu

Keď pôjdete prvýkrát na vodu, vždy dajte masť foil na stred kastlíka, jedná sa o základné nastavenie, od ktorého sa môžete posunúť ďalej. Ak ste absolútny začiatočník, je vždy dobré osloviť skúsenejšieho jazdca, či by sa na vašom komplete zviezol a pomohol vám so základnou polohou mastu. Pokiaľ nikoho takého nepoznáte stred, je dobrá voľba, ak ste ťažší jazdec 85 kg plus, posuňte foil viac dopredu zo stredovej pozície, cca o 1 cm. Pokiaľ ste naopak ľahší 65kg mínus, tak naopak viac dozadu, cca o 1cm. Ak máte problém sa vzniesť, posuňte foil dopredu, alebo zmeňte postoj na plaváku viac do zadnej časti. Podložky pod zadné krídlo v začiatkoch nedávame žiadne, alebo pokiaľ výrobcom nie je doporučené inak. V prípade windsurfing foilingu, keď je na plaváku Deep Tuttle box, sa využívajú na korekciu balance podložky pod zadné krídlo. Alebo sa dá balans ešte ovplyvniť pozíciou jazdca na plachtu a polohou pútok.

Poloha mastu v kastlíku

Stále Vám nie je všetko jasné? Hydrofoil wingfoiling nám nie je cudzí, skúste napísať Márovi alebo Lukášovi o radu.

Páčil sa ti tento príspevok? Pošli ho ďalej...


Slovensko

Máte nejakú otázku?

Radi vám poradíme

+420 228 229 968

Po–Pá: 9:00–17:00

Snowboardel.sk | Špecialista na extrémne športy